Зараз, проживаючи цю нову реальність та адаптуючись до нових реалій, я часто буває ловлю себе на думці: «що далі?», «що буде?», «як можна щось планувати навіть в короткостроковій перспективі?». І тут ти входиш в так званий «ступор», а може ще гірше відчуваєш розгубленість, повну фрустрацію і далі все більше поглинаєш у депресію.

— Знайомо?…

Інколи, коли жодні методи не діють мені допомагає «метод Скарлетт О’Хара»: «Про це я подумаю завтра», а інколи самокоучинг і один з інструментів, що я використовую для виходу з цього глухого кута, або можливості проаналізувати свою ситуацію і знайти інші путі вирішення, це модель SCAMPER.

Взагалі слово Scamper у перекладі з англійської означає «пробіжка», «швидкий біг» або «швидкий перегляд». І по суті ця техніка пропонує зайнятися «пробіжкою» з проблеми або ситуації за допомогою питань, які допомагають модифікувати існуюче.

Автор цієї моделі Роберт Еберле, який розробив її у 1970-х роках, ґрунтуючись на роботах Алекса Осборна, автора ідеї, як вважається, мозкового штурму. 83 питання, складені О. Осборном для активізації творчого мислення, Еберле спростив до акроніму SCAMPER:

 
• S — Substitute? ……. Замінити?

Можна шукати заміну всьому, будь-якої частини проблеми чи ситуації. Наприклад, що можна замінити в цій ситуації? Що можна використовувати в цьому випадку натомість? Який інший підхід зараз можна використати?

• C — Combine? …….. Комбінувати?

Насправді, нові ідеї часто лежать на стику двох старих, а креативні ідеї – на комбінуванні вже існуючих, не пов’язаних між собою ідей. Наприклад, що можна поєднати з того, що використовувалось раніше? Що ще можна додатково використовувати в цій ситуації? Які ідеї можуть бути поєднані?…

• A — Adapt? ………. Адаптувати?

Може так статися, що вирішення проблеми вже існує, просто воно з іншої галузі вашого досвіду. Наприклад, що це схоже? Чи є щось подібне до цього лише в іншому контексті? Чи були у минулому схожі випадки? Що я можу скопіювати та адаптувати під реалії сьогодення?…

• M — Modify? Magnify? ……  Модифікувати? Змінити? Збільшити?

Новий погляд на найважливіші складові вашої концепції. Наприклад, що можна змінити зараз/ через певний проміжок часу? Що можна збільшити/посилити? Що можна зменшити/послабити? На чому можна сфокусуватись?…

• P — Put to another use? ……… Знайти інше застосування?

Найчастіше одна ідея може бути застосовна для вирішення набагато більшої кількості проблем, ніж здавалося раніше. Наприклад, для чого це ще може бути використано? Хто ще міг би це використати? Як цю ідею використала б дитина чи літня людина?..

• E — Eliminate? …….. Усунути або зменшити?

Йдеться про те, що можна прибрати, скоротити, мінімізувати, щоб звузити спектр та залишити основне. Наприклад, як можна спростити свою ідею/питання? Що є необов’язковим? Чи можна розділити питання/ідею на кілька частин?

• R — Reverse? Rearrange? ……… Перегрупувати? Перебудувати?

Це питання дозволяє подумати над тим, що буде, якщо все відбуватиметься у зворотному порядку. Наприклад, що станеться, якщо розглянути питання/ідею у зворотному порядку? Як позначиться на проблемі/ідеї, якщо я діятиму навпаки, а не так як планував спочатку? Що, якщо компоненти поміняти місцями? Які ролі можна змінити?…При застосуванні цього підходу не обов’язково пробувати всі можливі варіанти з тих, які перераховані. SCAMPER лише виступає як список можливих дій, що допоможе задати вам вектор для виходу з глухого кута, в якому ви опинились, або знайти можливості для вирішення проблемної ситуації. Якщо елемент SCAMPER не узгоджується з розглянутою вами ідеєю, подивіться, як ви можете адаптувати його так, щоб можна було поставити питання, які в свою чергу призведуть до генерування нових ідей.

Якщо є бажання вирішити свої питання з допомогою професійного коуча або бізнес-психолога, будь ласка, залиште свої контакти в особистому повідомленні.