У кожного з нас у професійному житті постійно відбуваються зміни. І не залежно від того, що саме змінюється, нам треба постійно вчитися і найчастіше без відриву від основної діяльності. Тому так важливо організувати це навчання, щоб воно не зашкодило роботі і сімейному благополуччю, а сам процес не перетворився на знущання над собою.

Дорослі змушені знову гризти граніт науки з різних причин: необхідність здобути нові професійні знання та навички, які не отримали в школі чи вузі; здобуття керівної посади; зміна кваліфікації або професії. Але багато з нас не готові знову сідати за парту та витрачати забагато часу, тому що не відчуваючи певних швидких результатів ми втрачаємо запал. І це не дивно. На відміну від дітей, для дорослих використовуються інші принципи засвоєння нових знань. Нище я розкажу, як за допомогою досягнень психологічної науки підвищити ефективність навчання та не перетворити його на муку.

Проведи аудит

Видатний психолог Джон Монро казав що «ми вчимося, коли хочемо добитися такого результату, якого просто не можемо досягти з тими знаннями, що є у нас зараз». Дійсно, дорослим перед початком навчання треба визначити різницю між наявними та бажаними знаннями, як вони вплинуть на особисте та професійне життя, що конкретне і матеріальне вони отримають, і навіщо взагалі їм треба вчитися.

Визначити актуальні проблеми, які потрібно вирішити, виділити головне, та розставити акценти допоможе невеличкий аудит свого досвіду. Для цього поспілкуйтеся зі своїм керівником, з колегами, пригадайте робочі завдання, реалізація яких викликала труднощі. Поміркуйте, які зміни відбудуться найближчим часом у компанії, що можуть вас торкнутися особисто. Записавши результати свого аудиту в стовпчик, навпроти кожного пункту оцініть реальний рівень своїх знань, а поруч бажаний результат. Спираючись на цю таблицю визначте пріоритети та потрібний час для їх розвитку. Так з’явиться твій персональний навчальний план.

Визначся з формою

Зараз пропонується безліч навчальних програм: очні та дистанційні, групові або індивідуальні. Перед тим, як вибрати оптимальну для себе, вам треба визначитися, яким чином саме ви сприймаєте інформацію. Напевно ви чули про візуалів, аудиалів та кінестетиків. Так, це канали сприйняття, які ви з дитинства використовуєте для отримання інформації від зовнішнього світу. Щоб їх визначити можна звернутися до психолога, а можна визначити самостійно пригадавши свою поведінку у різних ситуаціях.

Наприклад, коли ви купували одяг, пригадайте те як ви вибирайте і на що звертаєте увагу. Колір, розповідь продавця або якість тканини (мацаєте її руками). В першому випадку ви візуал. Тому при навчанні вам треба більше читати, конспектувати і виділяти головне маркером. У другому випадку ви аудиал. Тоді вам краще слухати лекції або аудіокниги. Якщо такої можливості немає, то просто читайте текст вголос. Так ви будете сприймати і запам’ятовувати інформацію. В останньому випадку ви кінестет. Вам потрібно використовувати більш наочні матеріали, зразки, макети. Тому що вам важливо нову інформацію відчути та «прожити». Визначившись зі своїм типом ви зможете оптимально вивчати нові матеріали та економити час.

Навчання а не заучування

На відміну від шкільної системи, орієнтованої перш за все на заучування загальних теоретичних знань, навчання дорослих повинно бути зосереджене на осмисленому засвоєнні нових навичок для вирішення конкретних практичних питань. Безглуздо пасивно читати, слухати або заучувати інформацію. Дорослі повинні мати можливість шляхом проб і помилок самостійно і свідомо прийти до правильного рішення. Тобто прочитавши книгу або прослухавши лекцію, намагайтесь відразу поєднати отримані знання з власним досвідом та своєю діяльністю. Для цього в повсякденній роботі почніть вирішувати старі проблеми новими способами.

Запам’ятовуй більше

Ви напевно помітили, що прочитавши книжку вже через годину ви не можете пригадати 60% її змісту. А через тиждень в голові залишається не більше 10% інформації. На жаль оперативна пам’ять людини обмежена. Але це не привід засмучуватися. Завдяки відкриттям німецького вченого Германа Еббінгауза кожен з нас може навчитися запам’ятовувати до 95% отриманої інформації. Учений з’ясував, що алгоритм повторення «1-3-7» дозволить підвищити ефективність запам’ятовування мінімум в чотири рази. Тобто після навчання вам необхідно повторювати матеріал: в перший день (через 1, 8 та 24 години), в третій та сьомий день. Цей алгоритм багаторазово довів свою ефективність наприклад при вивченні іноземних мов.

Заохочуй себе

Часто, коли ми не бачимо певні результати, то відчуваємо що навчання стає складнішим, лекції нуднішими, а від бажання навчатися не залишається і сліду. Тому в процесі дуже важливо підтримувати свою мотивацію. Наступні способи дозволять вам не втрачати жагу до знань:

  • Оточуйте себе правильними людьми. Заручіться підтримкою друзів та сім’ї. В позитивнійатмосфері підтримки та довіри легше вчитися. Це також сприяє виробленню гормонів щастя, які прискорюють мислення і зміцнюють пам’ять.
  • Не фокусуйтеся на негативі. Перестаньте оцінювати себе як у школі: «правильно — неправильно». Часто «правильні» рішення у реальних ситуаціях виявляються абсолютно невірними. Сприймайте свої невдачі як проміжний етап до досягнення мети.
  • Контролюйте результати та винагороджуй себе. Перед навчанням розділіть велику задачу на декілька маленьких. Тоді досягнення навіть маленького проміжного результату не дасть тобі зупинитися. Регулярно спостерігайте за прогресом і хваліть себе за нові перемоги. А отримавши диплом чи сертифікат купіть нову сукню або черевики.

Скориставшись цими порадами ви зможете з легкістю засвоювати нові знання. А найголовніше – процес навчання стане невід’ємною частиною життя і дасть відчуття впевненості у майбутньому.

Стаття опублікована в журналі «Натали» Осінь 2021. Автор: Руслан Свистун.