Кожен з нас може пригадати багато історій успіху великих людей, але жіночих прикладів там буде небагато. Ще з початку XIX сторіччя вважалося, що місце жінки на кухні, а словосполучення «жіноча кар’єра» було евфемізмом. Слово «кар’єра» і зараз для багатьох людей має негативний зміст. Кар’єристкою прийнято називати жінку, яка, рухаючись по кар’єрних сходах, не зупиняється ні перед чим. Багато хто і досі вважає, що жінки будують кар’єру заради самоствердження та власних амбіцій. І не важливо, чого їм це коштує. Так, для багатьох кар’єра – це можливість підвищити соціальний або покращити свій фінансовий стан. Але важливіше, щоб це слово асоціювалося з самореалізацією, відповідальністю за своє життя та команду, новими і цікавими завданнями, можливістю керувати своїм майбутнім, досягати цілей та впливати на свій розвиток і розвиток компанії. Маю надію, що ці п’ять порад допоможуть вашій мрії здійснитися і побудувати успішну професійну кар’єру.

1. Визначте свої суперздібності

Зазвичай, починати професійних шлях треба з вибору напрямку діяльності, в якому ви бажаєте реалізуватися. Коли ви ще навчаєтесь у школі, то перед вами відкриті всі шляхи, і ви можете обрати любу професію виходячи з власних уподобань. Але після закінчення вузу перелік варіантів для самореалізації значно зменшується. А іноді, щоб змінити професію, доведеться починати заново.

Щоб прийняти правильне рішення щодо вибору або зміни кар’єри спочатку важливо визначити свої сильні та слабкі сторони. Для оцінки своїх здібностей найкраще пройти психодіагностичне тестування у спеціаліста. Але якщо у вас немає такої можливості вам доведеться зробити його самій. Для цього варто пригадати своє життя починаючи з дитинства та визначити що у вас найкраще, а що найгірше виходило. Після того, як ви складете список, проаналізуйте його. Склавши цей пазл зі своїх здібностей, особистісних якостей та персональних вподобань ви чітко зрозумієте свої сильні та слабкі сторони. Наприклад, якщо вам вдавалося організувати день народження подружки, то у вас скоріш за все розвинуті організаторські якості. Якщо ви у школі отримували дипломи за декламування віршів, то ви маєте здібність до публічних виступів. Для кожного поєднання якостей у вашому списку можна підібрати цілий перелік відповідних професій, в яких ви зможете успішно реалізуватися.

2. Їж слона по частинах

Ви хочете стати гарним керівником або багато заробляти? Ця мета може стати досяжною тільки тоді, коли ви виконаєте декілька кроків.
— Сформулюйте свою ціль максимально конкретною і визначеною в часі. Наприклад, «в майбутньому я хочу бути начальником відділу». Після ґрунтовних обміркувань ваша ціль повинна бути сформульована так: «Через 3 років я стану начальником торгового відділу в компанії «Курочка ряба»». Конкретика дасть вам можливість проаналізувати компетенції людей, які зараз займають відповідну посаду в цій компанії, порівняти їх зі своїм списком сильних сторін, визначити знання і навички, які треба розвинути щоб отримати бажане. А також визначитися, як їх розвивати і скільки на це потрібно часу.
— Щоб не розпорошувати сили, а цілеспрямовано йти до своєї мети, складіть власний кар’єрний план. Виходячи з поставленої цілі розробіть список більш дрібних довгострокових і короткострокових задач, які будуть розподілені у часі. Це допоможе досягти результату чітко у визначені вами строки.

Якщо у вибраній вами сфері неможливо побудувати вертикальну кар’єру, а вам конче необхідно задовільнити свої амбіції, то виберіть горизонтальний вектор розвитку. Тобто, якщо ви не можете стати головною вихователькою у дитсадку, то станьте Кращою!

3. Будьте фахівцем

Не важливо, яку кар’єру, вертикальну або горизонтальну, ви вибрали. Головне вам стати гарним фахівцем. В цьому випадку працює правило 10 000 годин. Воно говорить, що тільки відпрацювавши 10 000 годин ви можете стати професіоналом у будь-якій справі. Це правило також стане вам у нагоді в тому разі, якщо ви обрали для себе вертикальну кар’єру. І справа не загальній думці, що гарний керівник повинен в минулому бути хорошим фахівцем. Просто щоб бути гарним керівником, планувати свою діяльність та діяльність своїх підлеглих, грамотно ставити задачі та контролювати їх роботу, вам потрібно розуміти всі нюанси професії. А це ви зможете зробити тільки пройшовши весь шлях від рядового спеціаліста. Таким чином навчання і постійний розвиток стане вашою конкурентну перевагу. В наш турбулентний час для керівника дуже важливо бути не тільки профі у своїй вузькій професіональній області, а й добре розбиратися в фінансах, юриспруденції, психології управління персоналом, тощо. Тому при першій-ліпшій можливості читайте книжки, йдіть вчитися та розширюйте професійні горизонти.

4. Розвивайте ефективну комунікацію

Щоденно сучасна жінка залучена до безлічі комунікацій: проводить зустрічі, розмовляє по телефону, пише листи та відповідає в месенджерах. За результатами дослідження, яке проводилося з 1998 по 2004 рік в американських університетах виявилося, що жінки в середньому вимовляють 16 215 слів в день. Однак у деяких ситуаціях виявляється, що наявних вмінь недостатньо для досягнення запланованих цілей. Існує ряд психологічних прийомів, навчившись яким ви зможете підвищити ефективність своїх комунікацій.

— Вміння слухати. Воно не зводиться лише до здатності сприймати інформацію. Це уміння заохотити співрозмовника, вчасно поставити уточнююче питання, правильно резюмувати сказане («Я правильно вас зрозуміла, ви хотіли сказати…»).

— Пошук компромісів. Якщо ви не згодні з співрозмовником, будьте більш гнучкою і запропонуйте альтернативне рішення. Свою пропозицію підкріпіть прикладами та вагомими аргументами.

— Сила емпатії. Відчуття емоційного стану партнера дозволяє його краще розуміти, що дає можливість будувати більш ефективні, тривалі та міцні відносини.

— Робота з запереченнями. Спротив з боку співрозмовника не говорить про те, що ви погана людина чи вас не поважають. Скоріш за все він не зрозумів, що ви йому пропонуєте, і результат, який він отримає. Навчившись працювати з запереченнями ви зможете проводити ефективні переговори і відстоювати свою думку.

— Контроль емоції. Робити хорошу міну при поганій грі – це одна з найважливіших навичок у ділових комунікаціях. Якщо переговори пройшли невдало — доброзичливо подякуйте співрозмовнику та висловіть намір продовжувати співпрацю. Пізніше, вийшовши з приміщення, ви можете розрядити напругу зламавши олівець чи розірвавши папірець.

Освоївши навички комунікації слід пам’ятати, що їх мета не в умінні маніпулювати людьми, а у створенні плідної та довготривалої співпраці.

5. Залишайтеся Леді

Щоб жінці зробити кар’єру, впевнено та планомірно йти по кар’єрних сходах, не обов’язково ставати «мужиком у спідниці», йти по головах чи копіювати чоловічий стиль керування. Важливо, щоб курівництво і всі оточуючі бачили в вас перш за все гарного працівника та людину. Англійський письменник і бізнес-консультант Річард Темплар в своїй книзі «Правила кар’єри» рекомендує читачам працювати над власним іміджем. І в створенні свого неповторного стилю, в тому числі стилю роботи та управління, у жінки може бути безліч переваг. Саме суто жіночі якості та цінності, грамотно реалізовані у бізнес-площині можуть стати основою її унікального стилю роботи та лідерства.

Наприклад, всім відомо що жінки більш емоційні чим чоловіки. І це нормально, тому що емоції — частина природи жінки. Але емоції, в залежності від ситуації, можуть проявлятися по-різному. В негативних ситуаціях це можуть бути неконтрольовані сплески, а в позитивному – чутливість, здатність співчувати і співпереживати. В бізнесі це гарні якості, які допоможуть роботі з клієнтами, в команді чи проекті. Якщо ви любляча матуся, і вам притаманно проявляти турботу про оточуючих, то ви зможете добре навчати і ростити своїх підлеглих. Таким чином ви можете в компанії уславитися, як спеціаліст з розвитку талантів. А мрійливість дасть можливість генерувати оригінальні та ефективні рішення щодо виходу з нестандартних ситуацій.

Так, зробити кар’єру жінці важче, ніж чоловікові, звичайно якщо ви не народилися зі срібною ложкою в роті. На це може впливати багато факторів, в тому числі і певні гендерні стереотипи, які існують в нашому суспільстві. Але пам’ятайте, що наполегливість та суто жіночі якості (і це не про зовнішність) можуть допомогти зробити кар’єру і досягти професійного успіху.

Стаття вийшла в журналі «Натали» №8 2021. Автор: Руслан Свистун.